Усне мовлення дитина опановує перед школою, а писемним їй ще належить оволодіти. Чим краще буде розвинуте усне мовлення, тим легше буде дитині опанувати читання та письмо.
Батькам слід знати, що до п’яти років у дітей формується вимова всіх звуків рідної мови. Якщо у вашої дитини в 5 років спостерігається порушення звуковимови, необхідно терміново звернутися за допомогою до логопеда.
У багатьох дітей часто спостерігається нерізко виражене відставання у мовленнєвому розвитку, яке в дошкільному віці зазвичай не привертає уваги батьків. Дуже важливо виявити недоліки мовленнєвого розвитку та виправити до початку навчання дитини грамоти.
Однією з необхідних умов опанування грамоти є чітке розрізнення дитиною всіх звуків на слух. Запис будь-якого слова передбачає вміння визначити кожен звук та склад слова по черзі і позначити їх відповідними буквами. Якщо ж деякі звуки малюкові здаються однаковими, то йому буде важко вибирати під час письма букви, відповідні цим звукам. Наприклад, у разі нерозрізнення на слух пари звуків [т]-[д] дитина не знатиме, яка перша буква-Т чи Д має написана в словах «тополя», «доля» і т.п.
Для перевірки слухової диференціації звуків доберіть картинки на яких зображення відрізняються лише одним приголосним звуком, який слід перевірити (наприклад: коса-коза, лак-рак, палка-балка, холод-голод, тачка-дачка і т.д.). Нерозрізнення дитиною деяких звуків на слух є основною причиною їх заміни в усному мовленні, а надалі – й на письмі.
Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді.
Гра «Впіймай звук»
Дорослий чітко промовляє слова, а малюк плескає в долоні, коли почує заздалегідь визначений звук.
Гра «Уважні вушка»
Дорослий знайомить дітей з назвами парних картинок:
КИТ – КІТ ЛИС – ЛІС
СУК – СІК СИН – СОН
Потім роздає картинки дітям. Далі запитує: «В кого кит, а в кого кіт? В кого
лис, а в кого ліс?. Діти піднімають відповідні картинки.
Гра «Який склад зайвий?»
Дорослий називає ряд складів, наприклад: «на-на-на-па». Діти визначають, який склад був зайвий.
Потім складові ряди ускладнюються, наприклад: «та-то-та-та», «ха-га-ха-ха», «па-ба-па-па».
Гра «Ланцюжок
Дорослий називає слово. Кожний учасник гри називає слово на той звук, який був останнім в слові.
Таким чином дитина не тільки виділяє останній звук в слові, а й добирає слово, в якому цей звук буде на першому місці.