Штучний інтелект уже може писати замість учня: як це вплине на освіту
Поява чат-ботів на основі технологій штучного інтелекту, які можуть виконувати шкільні домашні завдання, призведе до кризи в системі освіти. Педагоги будуть змушені повністю переосмислити підходи до викладання.
Чому письмо є важливим
Написання учнями власних текстів є важливою складовою навчального процесу. Вивчаючи різні предмети, школярі мають навчитися аналізувати й узагальнювати матеріал, аргументувати власну позицію, добирати влучні приклади й робити висновки.
Державний стандарт Нової української школи, з-посеред іншого, передбачає, що учень створює тексти різних типів, стилів і жанрів, пов’язуючи різні ідеї та аргументуючи власну позицію. Неабияку увагу приділено в Держстандарті також добору влучних мовних засобів для досягнення комунікативної мети й дотриманню засад академічної доброчесності.
Написання есе надалі стає важливою частиною як процесу навчання, так і процесу оцінювання.
Останнім часом (і це також відображено в Держстандарті) усе частіше практикується створення текстів в онлайн-середовищі, онлайн-взаємодія учнів з учителем і однокласниками. Особливо актуальною стає ця взаємодія в умовах дистанційного навчання.
Як за таких умов бути впевненим, що учень пише своє есе або дає письмові відповіді самостійно?
Що вміє новий бот
Нещодавно компанія OpenAI представила чат-бот на основі штучного інтелекту ChatGPT, який вразив користувачів своїми розширеними функціями.
Чат-бот на основі штучного інтелекту ChatGPT – це нейромережа, спеціально розроблена як персональний помічник. Цей чат-бот може взаємодіяти зі співрозмовником, давати відповіді на запитання, підказувати й надавати поради.
Фактично штучний інтелект може писати так само добре, як людина, переконані журналісти телекомпанії CNN, які продемонстрували роботу ChatGPT у своєму телесюжеті.
Новий застосунок, який поки що виконує завдання англійською мовою, викликав глобальний інтерес. Менш аніж за тиждень його завантажили понад 1 мільйон користувачів. Порівняймо, що фейсбуку знадобилося 10 місяців, а твітеру – 2 роки, щоб мати таку кількість користувачів. Уперше високорівневий генератор тексту на основі штучного інтелекту зі зручним інтерфейсом став загальнодоступним і безкоштовним.
Як штучний інтелект вплине на освіту
Наразі інтернет переповнений прогнозами щодо того, як ця складна технологія може вплинути на окремі галузі та скоротити потребу в працівниках певних професій.
Найцікавішим для освітян є той факт, що мовна модель бота може автоматично генерувати учнівські твори та есе будь-якого рівня, давати розгорнуті відповіді на аналітичні питання, складати презентації, писати жарти, вірші і навіть компʼютерні програми.
Пітер Лаффін, американський тренер із написання есе, засновник освітньої програми Crush the College Essay і колишній учитель англійської мови, переконаний, що технології штучного інтелекту можуть автоматично генерувати тексти есе. Американські учні вже використовують такі технології для виконання домашніх завдань.
Тож поки в процесі викладання вчителі прагнуть навчити учнів письмово викладати свої думки, пропонують писати есе, їхні зусилля можуть бути зведені нанівець. Саме тому Пітера Лаффіна неабияк турбує те, як ця новітня технологія вплине на освіту.
«Я припускаю, що учні зможуть використовувати цю технологію для виконання домашніх завдань. Учителям буде дедалі важче відрізнити есе, згенеровані штучним інтелектом, від написаних учнями», – зазначає освітянин в інтервʼю американській телекомпанії Fox News.
На його переконання, найбільше використання чат-ботів шкодить молодшим школярам. Також великий ризик залишається в школах з високою наповнюваністю класів. Учитель, який працює з великою кількістю дітей, гірше знає стиль письма кожного з них. Відповідно, йому важче побачити штучно згенерований текст.
«Що доступнішою буде нова технологія для молодших школярів, то більше проблем це створить для системи освіти», – твердить Лаффін.
На його думку, студенти коледжів будуть менше використовувати ChatGPT для виконання завдань, тому що в коледжі вони вже значно складніші і скеровані на аналіз і розуміння змісту. Однак, якщо учень загальноосвітньої школи, наприклад, використовує бота для того, щоб виконати завдання з історії, він обманює не тільки вчителя, а й себе, оскільки не вивчає необхідний матеріал з історії.
Очікуємо на позитивні наслідки
Але варто поглянути на цю проблему з іншого боку. На переконання Лаффіна, застосування новітніх технологій у школі може принести користь. Варто лише переосмислити використання штучного інтелекту.
«Той факт, що штучний інтелект може викликати кризу в освіті, врешті-решт може принести нам користь, бо це показує, що зараз ми не дуже добре вчимо школярів письма», – говорить фахівець.
Тренер з письма рекомендує вчителям удосконалювати свої завдання. На його переконання, варто відійти від традиційних аргументативних есе, що складаються з п’яти абзаців. Натомість учителі повинні використовувати інноваційні моделі викладання.
«Практика викладання в школах завжди трохи відстає від новітніх технологій. Не сумнівайтесь, що діти завжди будуть на крок попереду вчителів у технологічному плані. Тому ніколи не треба втрачати пильність», – підсумовує Пітер Лаффін.
Форум.ОСВІТА.UA