Школа-простір без насильства
Проблеми цькування (булінгу) і насильства в шкільному середовищі найчастіше стають перепоною для формування у школярів таких цінностей як толерантність, повага, підтримка, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві.
Використовуючи професійний та організаційний ресурс, працівники психологічної служби нашого закладу освіти здійснюють комплексний і системний вплив на всіх учасників освітнього процесу з метою формування моделі поведінки, заснованої на взаємній повазі та недопущенні насильства в міжособистісних стосунках та спільній діяльності.
З метою профілактики цього негативного явища в Новояворівському ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2 проведено години спілкування з учнями 4-7 класів на теми «Стоп-булінг», «Скажімо булінгу –ні», «Риси толерантної особистості», «Ми різні, але ми рівні». Інформаційний меседж про булінг для учнів 8-9 класів. Опитування школярів щодо обізнаності з питань булінгу.
Консультанція для учасників освітнього процесу.
Насильство в освітньому середовищі має різний характер і природу. Воно може проявлятися як у формі одноразових, так і в вигляді систематичних дій. Але ці дії завжди завдають шкоди психічному та фізичному здоров’ю всіх учасників/учасниць цього процесу.
Булінг (цькування) – це діяння (дія або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого .
Булінг (цькування) відрізняється від сварки такими ознаками:
√ систематичність (повторюваність) діяння (дії або бездіяльності)
√ умисні дії (злий умисел)
√ владний дисбаланс між кривдником і потерпілим
√ відсутнє розкаяння у кривдника
Форми насильства при вчиненні булінгу (цькування):
− фізичне
− економічне
− психологічне
− сексуальне
З розвитком сучасних електронних технологій насильницькі дії (передусім прояви психологічного, сексуального насильства) при булінгу (цькуванні) часто вчиняються за допомогою електронних засобів комунікації, що має назву – кібербулінг
ВИДИ КІБЕРБУЛІНГУ
- перепалки, або флеймінг – обмін короткими гнівними репліками в чатах, форумах, дискусійних групах тощо;
- нападки – повторювані образливі СМС-повідомлення, в меседжери, постійні дзвінки тощо. Булінг включав: нічні дзвінки-жарти, поширення чуток в чатах, образливі текстові повідомлення.
- обмовляння – це розповсюдження принизливої, неправдивої інформації через текстові повідомлення, фото, відео з використанням засобів електронного зв’язку;
- самозванство або перевтілення в певну особу, використовуючи її акаунт в соціальних мережах, блогах, пошті, системі миттєвих повідомлень тощо;
- ошуканство або видурювання конфіденційної інформації (текстів, фото, відео) та її передача в Інтернеті або поштою тим, кому вона не призначалась;
- сталкінг або кіберпереслідування – це дії з прихованого вистежування, зазвичай зроблені нишком, анонімно, з метою нанесення психологічної або фізичної шкоди;
- знімання на відео реальних нападів з метою їх поширення в інтернет мережі або хепіслеппінг;ОЗНАКИ КІБЕРЦЬКУВАННЯ:
- раптова зміна поведінкового й емоційного стану дитини після користування нею соціальних мереж (це може бути агресивність, підозрілість і відверта замкнутість);
- деструктивні стосунки батьків з дитиною (особливо загострюються під час обговорення реального життя підлітка);
- істеричні прояви характеру (несподівані безпричинні сльози, крик);
- погіршення здоров’я через безсоння та занепокоєння дитини;
- невдалі спроби суїциду;
- дитина необмежено користується інтернетом, надаючи перевагу віртуальному світу;
- різке погіршення навчального процесу в школі (дитина неохоче йде на навчання, суперечить вчителям і батькам).ЩО РОБИТИ КОЛИ ВЖЕ СТАЛОСЯ?Якщо кібератаки рідкі, доречніше їх ігнорувати. Скоріше за все, кібербулер втратить інтерес до жертви, якщо не отримає зворотного зв’язку.
У випадках, коли надходять систематичні листи із погрозами, потрібно зберігати інформацію в комп’ютері або роздрукованому вигляді задля доказів. Щоб самостійно врегулювати ситуацію, можна зробити запит адміністраторам сайтів, на яких здійснювалися атаки, про видалення образливої інформації. Також адміністратори можуть убезпечити користувача-жертву тимчасовим блокуванням повідомлень у чаті користувача-булера. Така пауза в спілкуванні позитивно впливає на мотивацію підлітка, який займається булінгом заради розваги. Якщо кібербулінг має ознаки шахрайства, погроз, вимагання, відверто сексуальний характер, слід звернутися до правоохоронних органів.