Поради психолога щодо роботи з обдарованими дітьми

Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителю необхідно:

1. Використовувати у своїй роботі систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2. Виявляти здібності учнів за такими параметрами:
характеристика уваги;
особливості мислення;
характеристика пам’яті;
особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
1. Внести зміни до поурочних і тематичних планів, де передбачалась би цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
2. Використовувати на уроках мотиваційні установки, які орієнтують учнів на навчання «хочу все знати», а не «хай мене навчать».
3. Використовувати на уроках самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
4. Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням: науковим пошуком істини, експериментуванням, спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних явищ.

Професійні риси необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми

Учитель повинен:

Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути не схожим на нього самого.
Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
Мати широке коло інтересів і вмінь.
Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
Бути жвавим і активним.
Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення.
Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію».
Бути емоційно стабільною людиною, тому що співпраця з обдарованою дитиною потребує великих емоційних витрат, а це — велике навантаження.
Мати здібність до індивідуалізації навчання.
Уміти модифікувати навчальні програми.
Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.

Поради вчителям щодо роботи з учнями з ознаками обдарованості

1. До обдарованих дітей треба ставитися спокійно. Вчитель повинен створити таку атмосферу в класі, в якій успіхи «зоряного хлопчика» (або дівчинки) викликали не почуття заздрості чи роздратування, а повагу з боку його однолітків.

Постійна недоброзичлива оцінка вихователя може призвести до втрати дитиною впевненості у своїх силах, тим самим приглушити здібності. Однак інша крайність «захвалювання» – викликає зарозумілість, що не менш шкідливо. Оцінка, яку дає педагог, має бути вимогливою, але доброзичливою, щоб зміцнювати віру в успіх.

1. Треба допомогти такій дитині, тобто дати їй завдання складніше. Кожне наступне завдання має бути більш складним, ніж попереднє, і водночас посильним.
2. Ефективне застосування методики самостійного опрацювання (дослідження) учнем нової теми. На півріччя кожен одержує свою серію завдань різної складності, які треба вирішити самостійно. Після цього поступово завдання розбирають усім класом.
3. Якщо сфера інтересів і набір здібностей учня досить вузькі, завдання вчителя – розвивати ці здібності максимально, щоб у майбутньому ця людина була здатна професійно використовувати наявні в неї здібності і стати винятковою у своїй галузі.
4. Талановитим дітям необхідне особливе середовище, необхідні труднощі, оскільки легкі успіхи за низьких вимог і загального слабкого фону загрожують швидкою деградацією.

Джерело: http://www.loippo.edu.ua/young-talents/1142-metodychni-rekomendatsii-shchodo-orhanizatsii-roboty-z-obdarovanymy-ditmy

Пам’ятка «Робота з обдарованими дітьми»

Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу на уроці, адже обдарована дитина набуває емоційного досвіду у процесі взаємодії з людьми.
Дотримуйтеся порядку й дисципліни: обдаровані діти, як і всі інші, мають знати межу припустимої поведінки.
Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібному напрямі, щоб їхня праця приносила користь.
У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує роботу.
Пам’ятайте, що в обдарованих дітей ставлення до школи найчастіше — приховано негативне (програма цікава, але навчальний план не відповідає їхнім вимогам).
Обдаровані не сприймають стандартних форм навчання (їм просто нудно).
У них є невідповідність між фізичним, інтелектуальним і соціальним розвитком (характерний потяг до дітей старшого віку, неможливість стати лідером, бажання бути дорослим).
Вони прагнуть досконалості (потреба в самоактуалізації).
Обдаровані діти часто мають нереалістичну мету (завищена самооцінка).
Їм притаманна потреба в увазі дорослих, у безпеці та нетерпимість до оточення, рівень інтелектуального розвитку якого значно нижчий.
Тісно співпрацюйте з батьками, щоб розвинути здібності дитини.

Джерело: http://best.klasna.com/uk/site/poradi-vchiteliu-yak-rozv.html

Загальна кількість переглядів цього допису - 1